Als je het rooster van een medewerker wijzigt is het nodig om te controleren of er al Afwezigheidsregistraties (zoals verlof, TVT, e.d.) in Aan- en afwezigheid | Registratie staan die vallen ná de ingangsdatum van het nieuwe rooster.
Is dat het geval, dan is er een kans dat de uren niet goed worden berekend en er te veel of te weinig uren worden afgeschreven.
Voorbeeld:
Een medewerker gaat vanaf half april 50% werken i.p.v. 100%; elke dag 4 uur i.p.v. 8.
Voordat dit in het rooster wordt verwerkt heeft de medewerker al een week verlof opgenomen in mei.
In Aan- en afwezigheid | Registratie staat vóór de roosterwijziging bij elke opgenomen dag netjes een opname van 8 uur.
Na de roosterwijziging echter staat hier ineens 8,5 uur, er wordt dus per dag 4,5 uur meer verlof afgeschreven dan gewenst.
Het is niet mogelijk om Delta deze uren automatisch te laten herberekenen. Het systeem kan immers niet bepalen of de registratie die er staat al dan niet klopt.
Het is wél mogelijk om een rapport op te vragen van de verlofregistraties die mogelijk moeten worden aangepast.
Dit doe je als volgt:
- Ga naar Rooster | Rooster en zoek de naam op van de medewerker
- Dubbelklik onder in het scherm op het actieve patroon:
(De gegevens in deze afbeelding zijn fictief) - Klik in het scherm dat opent op het icoon “Herbereken afwezigheid”:
- In het pop-up scherm dat verschijnt kun je aangeven of je de gegevens wilt controleren vanaf de ingangsdatum van het eerst gekoppelde rooster (standaard ingesteld) of vanaf een zelf gekozen datum (b.v. ingangsdatum nieuwe rooster). Daarnaast kun je aangeven of je wel of niet het opgenomen verlof wilt laten verwijderen uit een dag die roostervrij is geworden in het nieuwe rooster:
Klik op "Start" en het rapport wordt gegenereerd.
Het rapport laat zien welke verlofaanvragen worden geraakt door de roosterwijziging en wat Delta adviseert om er mee te doen: