1. DELTA HRP - SALARIS
1.1 Aanpassingen in verband met wettelijke wijzigingen 2021
Algemeen
In de 2021.1.0.0 versie van Delta HRP zijn alle wettelijke wijzigingen opgenomen die per 2021 van kracht zijn. Dit betreft onder andere:
- Loonbelastingtabellen en tarieven
- Premiepercentages werknemersverzekeringen en zorgverzekeringswet
- Tarieven en bedragen voor eindheffingen en afdrachtverminderingen
De volgende wijzigingen zijn direct van belang voor de praktijk van de salarisadministratie:
Minimum(jeugd)loon per 01 januari 2021
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid stelt de bedragen vast per tijdvak. Het bruto minimumloon voor 21 jaar en ouder is per 1 januari 2021 € 1684,80 per maand.
Voor de gehele tabel van minimum(jeugd)lonen voor zowel werknemers zonder als met BBL (Beroepsbegeleidende Leerweg), verwijzen wij u graag naar de website van de overheid:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/bedragen-minimumloon/bedragen-minimumloon-2021 en
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/bedragen-minimumloon-bbl-opleiding/bedragen-minimumloon-bbl-2021
Percentages vrije ruimte WKR
De percentages voor de vrije ruimte in de werkkostenregeling zijn voor 2021 als volgt vastgesteld:
Over de fiscale loonsom t/m € 400.000,00 : 1,7%
Over de fiscale loonsom > € 400.000,00 : 1,18%
Het rapport ‘Journaal-Werkkostenregeling’ is hierop aangepast.
Auto van de Zaak 2021
De voor 2015 geldende bijtellingspercentages voor de auto van de zaak zijn vervallen. De nieuwe percentages voor elektrische en waterstofauto’s zijn toegevoegd. De elektrische auto’s uit 2015 zijn op ‘11% (>45.000 25% indien 1e toelating in 2015 en 60 maanden termijn voorbij)’ gezet (in 2015 was het bijtellingspercentage 25%. In 2020 is het kortingspercentage 14% tot € 45.000).
De nieuwe bijtellingspercentages voor de auto van de zaak zijn toegevoegd:
- 15% (> 40.000 25% indien 1e toelating in 2016 en 60 maanden voorbij).
- 12% (> €40.000 22% voor elektrische auto met 1e toelating in 2021).
- 12% ( voor waterstof auto met 1e toelating op de weg in 2021).
NOW 3 – 4e tranche
Vanaf januari 2021 gaat de NOW 3 - vierde tranche in werking. Het maximum SV loon is gewijzigd naar € 9.718. De 4e tranche is gebaseerd op de loonsom van juni 2020 bij maandverloning en periode 7, bij 4-weken verloning. Vanaf periode 1-2021 is het overzicht Journaal-Loonsom NOW te downloaden van het klantportaal. Het blok ‘Voorschot aanvraag’ in het overzicht is komen te vervallen. U kunt deze cijfers halen uit het overzicht Loonsom NOW van de laatste periode van 2020. De afrekening van de 4e tranche vindt plaats over de maanden januari, februari en maart bij maandverloning of periode 1, periode 2 en periode 3 bij 4-weken verloning. De 4e tranche kan worden aangevraagd vanaf 15 februari 2021 tot en met 14 maart 2021.
AOW-gerechtigde leeftijd
De AOW-gerechtigde leeftijd blijft voor 2021, conform de meest recente wetgeving, gehandhaafd op 66 jaar en 4 maanden.Bijdrage PAWW
Het bijdragepercentage voor 2021 blijft 0,4% van het bruto loon. De eerder aangekondigde verhoging naar 0,5% gaat niet door in verband met de huidige lage instroom in de WW.
Inkomensgrens loonheffing voor de 30%-regeling
Het minimale jaarloon voor de werknemer met specifieke deskundigheid is vastgesteld op € 38.961,00.
Is de werknemer jonger dan 30 jaar, dan geldt een minimaal jaarloon van € 29.616,00.
Geen contractindicaties bij fictieve dienstbetrekkingen
Voor alle fictieve dienstbetrekkingen mogen de contractindicaties per 1-1-2021 niet meer worden aangeleverd bij de belastingdienst. In Delta HRP worden de contractindicaties bij deze dienstbetrekkingen automatisch via een nieuwe contractregel in periode 1-2021 op ’niet van toepassing’ gezet.
Dit is bijvoorbeeld van toepassing als u stagiairs in dienst heeft.
Indicatie publiekrechtelijke aanstelling voor onbepaalde tijd
Per 1-1-2021 is een nieuw veld opgenomen in de loonaangifte: ‘Indicatie publiekrechtelijke aanstelling voor onbepaalde tijd’. Dit is een indicatie welke aangeeft of de publiekrechtelijke aanstelling voor onbepaalde tijd is. Dit veld hebben wij niet opgenomen in onze software. Voorwaarde voor het invullen van dit veld is dat de ‘code aard arbeidsverhouding 18 (publiekrechtelijke aanstelling)’ is. Dit komt in Delta HRP niet of nauwelijks voor. Wanneer code 18 toch wordt gebruikt zal het bestaande veld ‘AOVK onbepaalde tijd’ in de loonaangifte automatisch worden omgezet naar ‘Indicatie publiekrechtelijke aanstelling voor onbepaalde tijd’.
Inkomenscode 53 Uitkering in het kader van vervroegde uittreding
In de tabel ‘code soort inkomstenverhouding / inkomenscode’ is de code ’53 – Uitkering in het kader van vervroegde uittreding’ toegevoegd. Onder code 53 vallen alle uitkeringen vanwege vervroegde uittreding en prepensioen voor zover zij niet vallen onder code 56.
1.2 Aanpassingen in pensioenaanleveringen
In 2021 gaan een aantal pensioenfondsen over op de UPA aanlevering. Daarnaast zijn er ook fondsen die naar een andere pensioenverwerker overstappen. Hierbij een opsomming van alle wijzigingen.
Overstap op UPA aanlevering:
- Pensioenfonds Houtverwerkende Industrie en Jachtbouw (verwerker AZL).
- Pensioenfonds VLEP (verwerker AZL)
- Pensioenfonds Bakkers (verwerker TKP)
- Pensioenfonds Recreatie (verwerker TKP)
- Pensioenfonds BPL (verwerker TKP)
Overstap naar andere pensioenverwerker:
- Pensioenfonds Detailhandel gaat van TKP naar
- Pensioenfonds Kappers gaat van AGH naar
- Pensioenfonds Meubel gaat van Centric naar TKP.
- Pensioenfonds Reiswerk van Centric naar PGB.
Overstap op UPA aanlevering en naar andere pensioenverwerker::
- Pensioenfonds AVH op UPA en van verwerker AGH naar PGB
Alle bovenstaande wijzigingen hebben wij in Delta HRP verwerkt. Mochten er wijzigingen moeten plaats vinden in de machtigingen dan wordt u hierover door uw pensioenfonds geïnformeerd.
Volgnummer aanpassen bij aanlevering naar APG
Bij de aanlevering van bestanden naar APG is het niet toegestaan om een wijziging door te voeren in het productloon gedurende het jaar. Dit mag echter wel bij een functiewijziging die een grote salarisaanpassing tot gevolg heeft. Er moet dan wel een ander volgnummer worden meegegeven met de aanlevering. Dit kon voorheen alleen door het aanmaken van een nieuw dienstverband. Dat is nu niet meer nodig. Onder [Werknemer – Dienstverbanden- Pensioen – APG/Overig] kunt u een nieuw volgnummer aanmaken voor het bestaande dienstverband.
Wijziging Coderingen APG einde arbeidsverhouding
Voor de pensioenaanlevering naar APG wordt vanaf 2021 ook gebruik gemaakt van de standaard reden einde arbeidsverhouding. Bij [Werknemer - Tabellen - Reden uit dienst] is het veld ‘Code APG’ hiermee komen te vervallen.
1.3 Overige aanpassingen
Verwerking - Opdracht
De optie [Verwerking - Opdracht] werd niet meer gebruikt en is daarom vervallen.
Verzendwizard optie "verzenden en sluiten"
In de verzendwizard was het niet mogelijk om alleen te kiezen voor ‘Journaal’ als je koos voor ‘Verzenden en sluiten’ van een heropende periode. Vanaf nu is die combinatie wel mogelijk.
Sortering signaleringen
In het overzicht ‘Signaleringen’ worden dezelfde signaleringen vanaf nu gegroepeerd. Daardoor wordt het gemakkelijker om één specifieke signalering bij meerderere dienstverbanden direct te overzien en op te lossen.
Extra controle/signalering BSN
De belastingdienst heeft per januari 2021 een verscherping gemaakt op de controle van het BSN. Daarom is in Delta HRP een extra controle toegevoegd op geldige waardes voor het BSN. De eerste positie van het van voorloopnullen voorziene Burgerservicenummer mag namelijk geen 8 of 9 zijn. Als de eerste positie van het BSN een 8 of 9 is, volgt voortaan de volgende rode signalering:
‘Het burgerservicenummer moet liggen tussen 1.000.000 en 799.999.999. Pas dit aan onder Werknemer | Personen | Persoon.‘
Uitbreiding wizard nieuw dienstverband met vaste looncomponenten
Bij het toevoegen van een nieuw dienstverband is het nu ook mogelijk om direct al de vaste looncomponenten in te geven vanuit de wizard nieuw dienstverband.
Uurloon berekening op basis van fulltime salaris
De berekening van het uurloon ging in veel gevallen nog op basis van het basissalaris. Vanaf nu gaat dit altijd op basis van het fulltime salaris. In (vrijwel) alle gevallen zal het uurloon hierdoor gelijk blijven.
Controle op veld fulltime basis uren per week
Als er minder dan 33 of meer dan 45 fulltime uren per week worden ingegeven, volgt er vanaf nu een waarschuwing dat dit een ongebruikelijk aantal is. Ook in de signaleringen komt deze waarschuwing terug.
Wijzigen contractregel beter ‘beveiligd’ tegen ongewenste TWK berekeningen
Contractregels waarvan de ingangsdatum vóór de actieve periode valt, zijn vanaf nu niet meer direct aan te passen. Voor het maken van wijzigingen met een ingangsdatum vóór de actieve periode, moet u vanaf nu kiezen voor ‘Toevoegen’ of ‘Wijzigen’, waarna de ‘Contractregel toevoegen’ wizard verschijnt. Als u hierin dezelfde ingangsdatum ingeeft als een bestaande contractregel, dan kunt u die contractregel aanpassen. Hierbij wordt ook meteen een waarschuwing getoond: ‘Let op: Het maken van wijzigingen in een voorgaande periode kan een automatische TWK berekening tot gevolg hebben!’
Preview loonstrook vergelijken met aanwezige loonstroken vorige periodes
Bij de preview en bij [Verwerking - Loonstroken / Jaaropgaven] is een optie toegevoegd om de preview/loonstrook te vergelijken met een andere loonstrook van dat dienstverband. Wanneer een vinkje wordt gezet bij ‘Vergelijken’ wordt de geselecteerde preview/loonstrook links in het scherm gezet en daarnaast wordt de loonstrook getoond waarmee een vergelijking het meeste zin heeft. Het is hier ook mogelijk om zelf een specifieke loonstrook te kiezen om er naast te zetten. De regels met verschillen in het bruto/netto deel worden geel gearceerd weergegeven.
Als vergelijkingsloonstrook zijn alleen de loonstroken van het vorige en het actieve jaar beschikbaar en uiteraard zijn hier alleen loonstroken beschikbaar die ook bij [Verwerking - Loonstroken/Jaaropgaven] beschikbaar zijn.
Minimum vakantiebijslag
Voor cao’s waarbij een minimum vakantiebijslag geldt en het bedrag hiervan per 2021 is gewijzigd, is dit aangepast.
Wijziging omschrijving premie WAO/WIA/WGA
Per 1-1-2021 wijzigt de omschrijving ‘Totaal basispremie WAO/WIA/WGA’ in ‘Totaal basispremie Aof’ en de omschrijving ‘Basispremie WAO/WIA/WGA’ in ‘Basispremie Aof’. Dit hebben we aangepast op diverse plekken en rapportages in Delta HRP.
Wijziging omschrijving A&O overzicht (Schilders)
Het ‘A&O overzicht’ heet vanaf nu ‘Aangifte overzicht Pensioen Schilders’.
Rapportage: ook dienstverbanden zonder actieve contractregel meenemen
In verschillende rapportages konden dienstverbanden ontbreken waarbij op dat moment ook een rode signalering actief was i.v.m. het ontbreken van een contractregel. Vanaf nu worden deze dienstverbanden wel meegenomen, alleen zullen bepaalde gegevens in het rapport die uit de contractregel komen (meestal gaat het dan om het beroep) leeg blijven.
Auto van de Zaak
Er is een signalering toegevoegd voor auto’s met een datum 1e toelating op of na 2017, die niet elektrisch of waterstof gedreven zijn, niet op geen bijtelling staan en niet op 22% bijtelling staan.
Het veld aftrekbare eigen bijdrage is omgezet naar een kalenderveld. Tevens is een controle ingebouwd dat de eigen bijdrage nooit hoger kan zijn dan de fiscale bijtelling.
Geen TWK auto bij percentage bijtelling = 0
Als bij een auto van de zaak (met terugwerkende kracht) alleen de cataloguswaarde werd aangepast en het percentage bijtelling was 0% en bleef 0%, dan kreeg u een ‘verplichte TWK’ melding. In deze specifieke situatie is een TWK echter niet verplicht. Dit is aangepast.
Automatische bepaling percentage bijtelling auto van de zaak
Bij het toevoegen van een nieuwe auto van de zaak wordt nu standaard geen percentage bijtelling meer gevuld. Als u de gegevens via de RDW-kentekencheck opvraagt, zal voor auto’s met een eerste toelating op de weg op of na 1-1-2017 automatisch een voorstel worden gedaan voor het percentage. Als u de RDW-check niet gebruikt, moet u het percentage bijtelling zelf vullen.
2. DELTA HRP - MODULES
Ziekteregistratie
- Bij een ziekmelding kunt u tevens een memo invoeren. Als u later een aanvulling wilt maken op de memo kunt u gebruik maken van de knop 'Memo ziekmelding' (rechts naast de knop 'Hersteld melden').
- Rapportage - Ziekteregistratie validatie. Dit rapport controleert alle bestaande ziekteregistraties op geldigheid. Als dit rapport gegevens toont, neem dan contact op met BCS Support om de problemen te laten herstellen. Dit rapport zit ook in de functionaliteit ‘Beheer – Database – Valideren’ maar is daarvan losgetrokken om het bruikbaarder te maken voor de eindgebruiker. Wanneer bijvoorbeeld progressie records niet goed zijn afgesloten, kunnen rare situaties ontstaan bij de module Ziekteregistratie of sommige overzichten. Dit rapport toont eventuele onvolkomenheden.
Aan- en Afwezigheid
- Bij toevoegen van een dienstverband wordt het ingeven van het Jaarrecht initiële waarde ook getoond als de vakantiewet niet is Alleen het vakantiewet gedeelte wordt dan overgeslagen.
Rooster
- Bij wijzigingen op een rooster kan de gebruiker een rapport draaien waarop te zien is welke toekomstige registraties (alleen van afwezigheid) beïnvloed kunnen zijn door het gewijzigde rooster. Dagen waarop afwezigheid ligt, waar nu een dagprogramma zonder uren blijkt te liggen, kunnen automatisch worden
- Inconvenienten. Er is een mogelijkheid om op te geven dat er geen inconvenienten moeten worden berekend over ‘Betaalde pauze’.
Klokregistratie
Bij bepalen overwerk krijgt u nu een extra selectiescherm voor werkgevers/afdelingen/werknemers.
Taakmanager
- Bij het aanmaken van een nieuwe taak, kan nu een bestaande taak als template gekozen worden.
- Bij [Tabellen – Voor gedefinieerde tabellen] bestaat nu de mogelijkheid om bestaande taken opnieuw te laten berekenen. Dan worden reeds bestaande taken één voor één bekeken en eventueel aangepast. Hierbij worden de velden ‘Gereed voor‘ en ‘Melding’ opnieuw aangemaakt. Met ingang van deze versie wordt ook het veld ‘Verzending op datum’ indien nodig aangepast.
ESS/MSS
- Na het inlezen van de ESS/MSS loonstroken/jaaropgaves wordt voortaan een melding gegeven dat deze actie voltooid is.
- ESS/MSS Documenten, notificatie naar werknemer. De functie ‘ESS/MSS Documenten’ biedt nu in de toolbar, middels een knop met een plaatjes van een enveloppe, de mogelijkheid om een email te sturen naar alle medewerkers die toegang hebben tot de geselecteerde map, en die tevens toegang hebben tot BCS Online. De te sturen e-mail is te configureren onder [Beheer – Email templates] (zie verderop).
- Bij [ ESS/MSS autorisatie] bestaat nu de mogelijkheid om aan te geven welke afdelingen/groepen een gebruiker mag kiezen als deze de autorisatie heeft om van overzichtsgroep te wijzigen. Bij geen selectie is de werking als voorheen, dan mag de gebruiker alle afdelingen/groepen kiezen.
Beheer - Database
Beheer – Database kent nu een extra knop om een lock op inlezen ziekteregistratie te verwijderen
Beheer – Email templates
Met deze functie kunt u voor diverse taken opgemaakte (zogenaamde HTML) e-mails maken voor diverse taken. Momenteel o.a. voor de e-mails die verzonden worden bij het inlezen van loonstroken en jaaropgaves in Delta ESS/MSS. In de loop van 2021 worden daar meerdere andere e-mails aan toegevoegd. Onder de F1-Helpfunctie van Delta vindt u een uitleg over het beheren van de templates.
Externe planner
- Aan de externe planner is een standaard taak toegevoegd waardoor automatisch de toegang tot BCS Online kan worden dicht gezet voor medewerkers die uit dienst zijn. Om dit te activeren vult u bij [Beheer – Variabele instellingen-BCS Online] het aantal dagen bij ‘Gebruikers verwijderen uit BCS Online bij uitdiensttreding’. Bij een waarde groter dan 0 wordt de functionaliteit actief. Gebruikers die kunnen ‘Goedkeuren’ en nog openstaande te keuren taken hebben staan worden niet verwijderd.
- De externe planner biedt nu verder de mogelijkheid om het versturen van de verzuimberichten en/of werknemer gegevens, die tot nu toe alleen via “Ziekteregistratie – Export verzuimstandaard” verzonden konden worden, geautomatiseerd te laten verlopen. Let op! De gebruiker waaronder de planner draait dient natuurlijk toegang te hebben tot de SFTP omgeving van de arbodienst. Of alles goed staat kunt u testen door met de planner als eerste het werknemersbestand te sturen (doet u dit in overleg met uw arbodienst). Gaat dit goed kunt u ook verzuimberichten via de planner gaan versturen.